donderdag, augustus 02, 2007

Houden we elkaar voor de gek ?

Ik heb net een stuk gelezen op de edusite website over het gegeven dat op het St Maartenscollege in Maastricht men 300 leerlingen en 100 docenten heeft uitgerust met een Apple laptop. Paul Kirschner, de schrijver van het stuk somt een aantal redenen op waarmee hij de titel van zijn stuk " E-boeken - Wie houdt wie voor de gek? " onderbouwd. Hij doet dit naar aanleiding van een item in 1 vandaag over de invoering van laptops waar hij zelf ook in voorkomt.

Veel van zijn punten onderschrijf ik maar dat neemt niet weg dat ik een voorstander ben van laptops en dergelijke in het onderwijs. Natuurlijk zullen de leerresultaten van het leren met een computer niet veel beter zijn. Vergelijk het met het schrijven van bijvoorbeeld een notitie. Vroeger deed je dat op de typemachine, en zelf vaak handgeschreven en nu met Word. Zijn organisaties daardoor beter gaan werken ? Nee, anders dat wel. En waar komt dat uit voort. Mijn inziens met name omdat de techniek er is, en de gebruiker de meerwaarde hiervan ervaart. Dat is ook zo met laptops in het onderwijs.

Ik kan dat onderbouwen want ik heb meegewerkt aan een veldonderzoek (verschijnt binnenkort bij kennisnet) naar het gebruik van laptops in het onderwijs en de leerlingen (ook die van het St Maartenscollege) die ik heb gesproken vinden de laptop als instrument in de klas geweldig. Ik heb er niet een gesproken die zei van " nee, doe mij maar zo'n boek" Niet vreemd natuurlijk want draai het eens om en stel je voor dat werkend Nederland morgen terug moet naar pen en papier. De wereld zou te klein zijn. Nee, laten we de jeugd de ICT tools en instrumenten maar onthouden, en ze onderwijs geven zoals we dat zelf ook hebben gehad, dat was toch prima !!!

Natuurlijk zitten er een hoop haken en ogen aan het invoeren van ICT in het onderwijs, maar ik hoor liever positieve geluiden die er voor zorgen dat het onderwijs daadwerkelijk de hardware krijgt die het verdiend. Want over het algemeen is het tobben met ICT in het onderwijs. Daar zijn vele redenen voor maar die liggen nog wel voor het minst bij de hardware. Dus laten we elkaar niet voor de gek houden en juist dit soort innovatieve projecten ondersteunen en leren van hetgeen er goed en/of fout gaat. Elke leerling dus zijn laptop of i.d.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten